Scholen & Bedrijven

Naast het huidige lesprogramma zijn we ook al jaren actief op scholen en bedrijven.
Graag laten we u zien wat voor workshops wij aanbieden

workshops

Eenmalige workshops voor groepen.

Pop Class

Leerdoel: Kennis maken met muziek en diverse instrumenten.

In deze workshop zal een complete groep kennis maken met verschillende muziekstijlen, muziekinstrumenten en de toepassingen daarvan. De leerlingen kunnen van alles uitproberen. Instrumenten die zoal aan bod komen zijn: drums, gitaar, bas en keyboard.

Leeftijd: Alle leeftijden
Lesduur: 1 uur (á 60 min.)
Aantal personen: maximum van 25

Groepsgrootte en lesduur zijn aan te passen naar wens. Vraag gerust naar de mogelijkheden.

Rappen

Leerdoel: rijmen, dichten en een rap maken

Wat is rappen precies?
Hoe kan ik makkelijk rijmen en dichten?

Tijdens deze korte workshop wordt er helder uitgelegd hoe dit allemaal werkt en wat dit nu precies inhoud. Samen met workshopleider Double G wordt er gewerkt aan een gezamenlijk rapnummer. Die aan het einde van les wordt uitgevoerd.

Leeftijd: Alle leeftijden
Aantal personen: maximum van 25
Lesduur: 1 uur (á 60 min.)

Groepsgrootte en lesduur zijn aan te passen naar wens.Vraag gerust naar de mogelijkheden.

Ritme en samenspel

Leerdoel: Motoriek en samenwerking door middel van ritme versterken.

In deze korte workshop wordt duidelijk dat ritme zeer prominent aanwezig is in het dagelijks leven en dat ritme eigenlijk vanaf het begin van het leven al in het menselijk lichaam aanwezig is.

Met tal van voorbeelden, een korte heldere uitleg, en met het gezamenlijk maken van ritme maakt deze workshop tot een onvergetelijke ervaring en maakt het ook dat ritme heel gangbaar en toegankelijk wordt voor een ieder die deelneemt aan deze workshop, die door zowel jongeren als oudere als zeer inspirerend ervaren wordt.

Leeftijd: Alle leeftijden
Lesduur: 1 uur (á 60 min.)
Aantal personen: maximum van 25

Groepsgrootte en lesduur zijn aan te passen naar wens. Vraag gerust naar de mogelijkheden.

Voorbeeld

Afscheidsles juf Margreet

Juf Margreet neemt afscheid van O.B.S. de Merwedeschool. Als kado heeft ze alle leerlingen een workshop van De Popschool gegeven. Groepen 1 t/m 6 kregen een workshop ‘Ritme en Samenspel’. Groepen 7 & 8 kregen een workshop ‘Rappen’ van rapper Double G en maakte een heuse afscheidsrap voor juf Margreet.
En zie hier het resultaat! We hebben er een klein clipje van gemaakt.

Lessenreeks Trajecten

Werken naar een resultaat in een serie workshops achter elkaar.

Got Talent?

Leerdoel: muzikaal talent ontdekken, stimuleren en ontwikkelen

Onder begeleiding van een ervaren docent gaan we in een periode van acht weken op zoek en aan de slag met de zichtbare en/of (nog) verborgen muzikale talenten binnen de groep. Door in te gaan op de muzikale interesses van de leerlingen, heldere uitleg, simpele spelletjes maar vooral door veel instrumenten uit te proberen, leren de deelnemers op speelse wijze met welke muziekdiscipline ze de meeste affiniteit hebben en ontdekken ze zo wellicht hun talent of gave waarvan ze nog niet wisten dat ze het in zich hadden.

Hierna kan er dieper ingegaan worden op de verschillende disciplines en wie weet staat er binnen acht weken een nieuwe schoolband, wordt er een nieuwe ster geboren of zijn de eerste stappen gezet voor een grote muzikale carrière. Got Talent? Wie weet!

Leeftijd: vanaf 12 jaar
Aantal personen: maximum van 15
Lesduur: 1 uur (á 60 min.)
Lesperiode: 8 weken

Groepsgrootte en lesduur zijn aan te passen naar wens.Vraag gerust naar de mogelijkheden.

MAKING A MUSIC VIDEO

P.O. Lessen (persoonlijke ontwikkeling) Leerdoel; componeren, creëren.

Tijdens de lessen 'Making A Music Video' wordt door de leerlingen in een periode van 8 weken zelf een liedje geschreven, uitgevoerd, opgenomen en er een clip bij bedacht en gemaakt.

Aantal personen : maximum van 15 leerlingen
Lesduur: n.o.t.k.
Lesperiode: 8 weken

Hip-Hop/ Rap traject

Leerdoel: expressiviteit bevorderen

In een periode van 8 weken leert een groep een rap schrijven en uitvoeren.

Tijdens de workshops wordt ingegaan op onderwerpen, zoals: muziekgeschiedenis, zelfexpressie, politiek, tekstdichten, composities en kennisoverdracht. De deelnemers leren informatie te analyseren en vervolgens feedback te geven, teneinde de verbale expressiviteit te bevorderen. Welke worden uitgewerkt in een rap.


Leeftijd: vanaf 12 jaar
Aantal personen: maximum van 20
Lesduur: 1 uur (á 60 min.)
Lesperiode: 8 weken

Groepsgrootte en lesduur zijn aan te passen naar wens.Vraag gerust naar de mogelijkheden.

Extra mogelijkheden:

- CD opname CD opname van het resultaat op locatie. Inclusief; afmixen, en een exemplaar in de vorm van een CD of mp3 voor elke deelnemer.

- Clip opname Aansluitend op de CD opname kan er gekozen worden om ook een clip opname van het resultaat op locatie op te nemen. Inclusief; montage en plaatsing op eventueel youtube.

- Uitvoering Uitvoering van het resultaat op locatie. In overleg kan er op de locatie een uitvoering plaatsvinden waarbij de ouders en geïnteresseerde kunnen komen kijken naar het resultaat van de afgelopen periode.

Bekijk hieronder enkele videos

Enkele resultaten van Rapworkshops en P.O. lessen op basis- en middelbare scholen.

Ook bieden wij workshops op maat aan. Klik op onderstaande knop om meer informatie aan te vragen.

AMV lessen op school

‘Impuls’
Muzieklessen op school 2017 tot 2020

Met gepaste trots mogen wij u mededelen dat De Driemaster en De Merwedeschool in samenwerking met De Popschool is gestart met het muzikale traject ‘Impuls’. Door samen de handen ineen te slaan hebben we kunnen bewerkstelligen dat vrijwel elke klas voor een periode van drie jaar wekelijks van muziekles kan gaan genieten. In deze periode krijgen naast de leerlingen ook de huidige leerkrachten trainingen om de muzieklessen na deze periode zelfstandig voort te kunnen gaan zetten.

De afgelopen jaren hebben we steeds meer gemerkt dat muziek op school ‘het vergeten kindje’ is geworden, doordat de muzieklessen simpelweg worden weg bezuinigd en/of omdat de leerkrachten niet over de expertise beschikken om de leerlingen lessen in muziek te kunnen geven. Dit is natuurlijk heel erg zonde. Want naast dat muziek maken heel erg leuk is hebben wetenschappelijke onderzoeken bewezen dat muziek maken een zeer positieve invloed heeft op de intelligentie en de sociale vaardigheden van kinderen. Mede door impuls hopen we dat muzieklessen weer een vaste plaats binnen het huidige leerprogramma zal krijgen.

Door zelf muziek te maken wordt het intelligentiequotiënt van kinderen verhoogd en vooral het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd. Het gezamenlijk musiceren versterkt daarbij het groepsgevoel en de discipline, evenals de sociale en emotionele vaardigheden. Bovendien leidt dit tot een positiever zelfbeeld.

Bron: -www.muziekmaaktslim.nl-

Naschoolse muzieklessen

Muziekles na schooltijd op school

Op bijvoorbeeld een aanvulling op de ‘Impuls’ muzieklessen kan De Popschool ook naschoolse muzieklessen verzorgen. Deze lessen hebben een oriënterend karakter.

Tijdens deze oriëntatie lessen zullen we in groepjes, onder begeleiding van een ervaren docent op speelse wijze de basis van de muziektheorie op verschillende instrumenten behandelen. Doordat er verschillende instrumenten aan bod komen kan uw kind na dit traject makkelijker kiezen in welk instrument hij of zij eventueel verder wilt gaan. Daarnaast leert uw kind om samen te spelen en wordt ook de motoriek en het gehoor getraind.
De instrumenten welke in de eerste periode aan bod komen zijn o.a. drums, gitaar, keyboard, xylofoon, diverse percussie-instrumenten en zang. Het opzetten van een SCHOOLBAND behoord tot de mogelijkheden.

CKV bezoek studio

Duur: 1 uur

Tijdens een bezoek aan de studio van De Popschool in Hardinxveld-Giessendam leren leerlingen alles over geluid en hoe geluidsopnames worden gemaakt.

Het CKV bezoek wordt geheel op maat afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de betreffende school of groep

© De Popschool 2019. Alle rechten voorbehouden. 
Proudly made by Brandstone