geluids-/ studiotechniek

Ben je technisch aangelegd, heb je interesse in muziek, maar niet per se de ambitie om een instrument te spelen? Wellicht is jouw uitdaging dan wel achter de schermen te vinden. Bij onze cursus geluids-/studiotechniek komen muziek en techniek samen. De lessen zijn te volgen vanaf 12 jaar in onze professionele geluidsstudio in Hardinxveld.

Bij De Popschool in regio Gorinchem vinden we het belangrijk dat je plezier hebt en muziek maken ontspannend is. Het is onze taak jou te stimuleren en te motiveren om zoveel mogelijk over geluids-/studiotechniek te leren en alle mogelijkheden ervan.

Waar geluid is, is een geluidsman. Zodra er namelijk iets versterkt moet worden, komt er een geluidsman te pas. Het gave hiervan is dat je met alle soorten muziekstijlen te maken krijgt. Dat maakt geluids- en studiotechniek nóg leuker!

Voordelen van lessen bij De Popschool

• Werken met echte bandjes voor wie jij het geluid zult verzorgen

Tijdens de lessen geluids-/studiotechniek komen alle onderdelen van techniek omtrent het opnemen van muziek voorbij. Tijdens de cursus ga je opnames van bands en leerlingen van De Popschool maken. Op deze manier kan je meteen al het geleerde in de praktijk toepassen.

Aspecten die tijdens de lessen aan bod komen:

• Softwareprogramma Cubase en Wavelab
  • Mengtafels, routings en EQ
  • Microfoons en bijbehorende richttechnieken
  • Isolatie, akoestiek en het gebruik ervan
  • Gebruik van effecten, compressors, etc.
  • Zelf aansluiten van een studio, solderen en patchbays
  • Live geluid en PA sound (geluidssysteem)
  • Werken met analoge mengtafels
  • VST instrument, synthesizers en plugins
  • Afmixen en masteren

Om goed met muzikanten samen te werken, is enige kennis van muziek en muziektheorie van belang. Daarom besteden we in de lessen ook aandacht aan:

• Track analyse
  • Akkoorden en melodieën
  • Ritmes en breaks
  • Bars en beats
  • Ontwikkelen van je eigen sounds

De lessen geluids-/studiotechniek worden als privéles gegeven. Elke les duurt minimaal 30 minuten. Het is mogelijk om een (half) jaar lang wekelijks of om de week te lessen. Of je bepaalt via ons online roostertool zelf hoeveel lessen je wilt volgen. De kosten per les zijn afhankelijk van het totaal aantal af te nemen lessen en de frequentie ervan.

Woudrichem